Κυριακή, 21 Απριλίου 2013

Tesla Motors

Η Tesla Motors είναι μια αμερικάνικη εταιρεία η οποία κατασκευάζει αποκλειστικά ηλεκτροκίνητα οχήματα. Το πρώτο της δημιούργημα ήταν
το Tesla Roadster. Ήταν το  πρώτο 100% ηλεκτρικό (όχι υβριδικό) σπορ αυτοκίνητο στον κόσμο!
Η εταιρεία που το κατασκεύασε, η νεότευκτη Tesla Motors, άρχισε να λειτουργεί από τους μηχανικούς Martin Eberhard και  Marc Tarpenning στη Σίλικον Βάλεϊ από το 2003


 

Δεν διέθετε μηχανή εσωτερικής καύσης, αλλά έναν υπερ-αποδοτικό κινητήρα που δούλευε με ηλεκτρισμό, ο οποίος παρέχονταν από μια συστοιχία 6.831 ενισχυμένων μπαταριών ιόντων λιθίου (lithium-ion batteries) με συνολικό χρόνο φόρτισης 3,5 ώρες (φορτίζουν με οικιακό ρεύμα). Η διαφορά του με τα προηγούμενα πειραματικά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία και τελικά απέτυχαν λόγω χαμηλής απόδοσης, ήταν ότι το Tesla Roadster έχει υψηλή απόδοση και αυτονομία, μεγάλη ταχύτητα, σπορ σχεδιασμό και μηδενική έκλυση ρύπων και αερίων θερμοκηπίου! Συγκεκριμένα το Tesla Roadster, που ζυγίζει μόλις 1.135 κιλά, μπορεί να αναπτύξει μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα ανώτατη ταχύτητα 209 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ η αυτονομία του (τελική απόσταση που μπορεί να διανύσει όταν οι μπαταρίες του είναι πλήρως φορτισμένες) φτάνει τα 402 χιλιόμετρα. Ωστόσο ο υψηλής ηλεκτρομαγνητικής απόδοσης αερόψυκτος ηλεκτροκινητήρας του, ισχύος 258 ίππων και βάρους 75 κιλών, δεν είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρος. Αν υπολογίσει κανείς το κόστος του ρεύματος που καταναλώνει, τότε το Tesla Roadster αποδεικνύεται πολύ φθηνό, καθώς ξοδεύει μόνον 1 με 2 σεντ ανά χιλιόμετρο ή λιγότερο από το 1/4 της κατανάλωσης των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης. Επίσης το Tesla Roadster διαθέτει σοφιστικέ ηλεκτρονικά συστήματα, όπως το ESS (Energy Storage System) και software, κι έναν κεντρικό υπολογιστή που παρακολουθεί όλα τα μηχανολογικά και ηλεκτρικά μέρη του.
 
Το Model S είναι μια ηλεκτροκίνητη λιμουζίνα κύρους η οποία στοχεύει στην κορυφή της κατηγορίας της. Ξεκινώντας από τα του κινητήρα, αυτός είναι ένας τριφασικός 4 πόλων επαγωγικός, εναλλασσομένου ρεύματος, με χάλκινο στροφείο. Ο συγκεκριμένος κινητήρας θα λέγαμε ότι αποτελεί μια όχι συνηθισμένη επιλογή για ηλεκτροκίνητο όχημα, αφού η συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων του τύπου χρησιμοποιεί ηλεκτροκινητήρες μονίμου μαγνήτη.


Η επιλογή της Tesla Motors όμως δεν είναι τυχαία. Ο επαγωγικός κινητήρας δεν απαιτεί τους ακριβούς μαγνήτες των σπανίων γαιών που χρησιμοποιούνται στον κινητήρα μόνιμου μαγνήτη, οι οποίοι επιπρόσθετα έχουν μια μονοπωλιακού χαρακτήρα δομή αφού οι σπάνιες γαίες παράγονται κατά ένα ποσοστό 90 % από την Κίνα, αλλά επίσης αποτίει και φόρο τιμής στον Nicolas Tesla, τον οραματιστή και αδικημένο επιστήμονα που ανακάλυψε μεταξύ άλλων τον επαγωγικό κινητήρα εναλλασσομένου ρεύματος.